Tags

, , , , , , , , , , ,

kan kvinder leve uden makeup

Billede fra http://www.dailymail.co.uk 

For nogle dage siden læste jeg denne artikel på Daily Mails hjemmeside. Artiklen handler om den meget modige kvinde på billederne øverst, Anna Pursglove, der siger ja til helt at droppe sin beauty-rutine i en hel måned!  Det sker, efter en spørgeskemaundersøgelse har vist, at 2 ud af 3 kvinder synes, det er mere stressende at skulle gå udenfor uden makeup end at være på date eller til jobsamtale.

Annas forsøg går ud på, at hun i en hel måned ikke må bruge produkter, der har et skønhedsfremmende formål – hun må kun bruge produkter, der er til for hygiejnens skyld – dvs. produkter som shampoo, sæbe til kroppen og sæbe til hænderne. Hendes undtagelse er, at hvis hun bliver så tør (på hænderne f.eks.), at det desideret gør ondt, må hun bruge creme – ellers intet!

Wow, for en omgang… Det tror jeg ikke, jeg ville kunne…

sart hud og makeup

Mig med makeup i venstre side af mit ansigt – den anden side helt plain

Først overraskede det mig, at så mange kvinder bliver stresset af at undvære makeuppen. Men så begyndte jeg at tænke. Det sker sjældent, at nogen (udover min kæreste) ser mig uden makeup – men de gange, det er sket, kan jeg virkelig føle min selvtillid ryge helt i bund. Jeg er normalt en type, der holder hovedet højt og er selvbevidst og ser folk i øjnene. Når jeg ikke har makeup på, kigger jeg normalt ned i jorden, og tænker utrolidt meget over, hvad folk mon tænker om mig. Normalt forestiller jeg mig en masse grimme ting.

Jeg må i sandhed indrømme, at jeg ikke ville kunne gøre det, Anna har gjort i sit forsøg. Jeg ville ikke kunne tage på arbejde uden at have min “maske” på. Jeg ville ikke kunne gå ned at handle uden i hvert fald at tage mascara på. Jeg vil hellere komme for sent på arbejde/i skole og nå at få makeup på, end at møde op til tiden uden. Sådan er det bare.

mig uden makeup

Men hvorfor er det sådan? Mange vil sikkert mene, at det er andres holdninger til en, der gør, vi føler, at vi skal stå op og tage makeup på hver morgen, men personligt tror jeg ikke, det er den vigtigste årsag. For mig er det meget vigtigt, at jeg ved, jeg er på mit bedste niveau. Hvis jeg føler, at jeg ser ekstra godt ud en dag, bliver det også en ekstra god dag. Det giver mig overskud og selvtillid.

I sit forsøg oplever Anna at blive kaldt “træt” og “stresset” af sine kolleger. Det skete også ofte for mig, før jeg blev bedste venner med min concealer. Og når man ved, man ser træt ud, så virker man også træt. Det gør jeg i hvert fald. Luften går ud af ballonen, og alt virker uoverkommeligt.

Jeg er grim uden makeup

Hvad kan man lære? 

Tja, Anna lærte, at hun var afhængig af makeup på godt og ondt. Hun lærte, at det var en skam, at vi kvinder går så meget op i udseendet, når så meget andet tæller, men hun lærte også, at hun ikke kunne leve uden sine mange skønhedsbehandlinger, ansigtsmasker og plejeprodukter. Jeg ville nok komme til den samme konklusion.

Jeg synes, det er vigtigt at gå op i sit udseende, både når det kommer til hudpleje, hårpleje, kropspleje og makeup. Jeg dømmer dog ikke kvinder, der ikke tager makeup på til dagligt. Jeg kender mange, der virkelig worker the naked face! Men jeg kan ikke selv gøre det, synes jeg. I sidste ende handler det nok om, at man skal gøre det, man føler sig bedst tilpas med. Nogen har selvtilliden helt i top uden at få hjælp fra makeup og vil nå mindst ligeså langt som os, der ikke kan vise os uden vores maske.

Er du afhængig af makeup? 

Hvordan har I det? Er I afhængige af makeup? Jeg er nysgerrig, så svar gerne på denne afstemning og giv jeres besyv med i debatten her under indlægget!

Tak! Hav en skøøøn dag <3 xoxo

